بانک جامع صنعت تاسیسات ایران

سیستم تر

در سیستم آتش نشانی تر داخل لوله ها آب وجود دارد و تا زمانی که آتش سوزی رخ نداده باشد ،آب به صورت ثابت داخل لوله ها حضور دارد و در صورت بروز آتش سوزی آب جریان پیدا می کند و باعث اطفا حریق می شود .

1400/03/18

1- پس از انشعاب گیری از رایزر اصلی برای طبقات می بایست در شروع کار از یک شیر پروانه ای قطع کن استفاده کرد . دلیل استفاده از شیر پروانه ای برای تعمیر ناگهانی بخشی از خط می باشد که لازم می باشد خط از ابتدا بسته شود ، همچنین شیرهای پروانه ای مخصوص آتش نشانی مجهز به سیگنال به اتاق فرمان می باشد که پس از راه انداری از باز بودن خط مطمعن باشیم زیرا در صورت خطا اپراتور و بستن شیر آن خط از سیستم عملا بدون استفاده می باشد .

2- پس از شیر پروانه ای می بایست از فلوسوئیچ استفاده کرد . فلوسوئیچ ها با زبانه ایی که در داخل خود دارند در صورت جریان پیدا کردن آب داخل لوله ( به معنای رخ دادن آتش سوزی ) زبانه فلوسئیچ حرکت کرده و یک سیگنال به اتاق فرمان به معنای وقوع آتش سوزی ارسال می کند .

3- پس از فلوسوئیچ نوبت به استفاده از گیج فشار برای سنجش فشار آب داخل لوله ها می رسد .

4- در این محله از یک شیر سه حالته استفاده می شود که می توان از این شیر برای تست کردن خط در شروع کار ، برای انجام عملیات drain (جمع آوری و خروج آب اضافی ) و حالت off استفاده کرد .

5- در این مرحله و یکی از مهمترین مراحل، استفاده از اسپرینکلر می باشد . اسپرینکلرها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که داخل آنها مقداری جیوه قرار دارد که در صورت حرار دیدن محفظه جیوه اسپرینکلر شکسته شده و آب داخل لوله ها از اسپرینکلر خارج می شود .

6- در انتهای خط نیز از یک کپ (درپوش) استفاده می شود .