بانک جامع صنعت تاسیسات ایران

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از سیستم های تهویه مطبوع است که شامل هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی می شود و به سبب اینکه از دو قسمت مجزا یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده است به آن اسپلیت می گویند. اسپلیت ها از دو بخش داخلی هواساز و خارجی کندانسور تشکیل شده است.

1400/04/05

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از سیستم های تهویه مطبوع است که شامل هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی می شود و به سبب اینکه از دو قسمت مجزا یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده است به آن اسپلیت می گویند. اسپلیت ها از دو بخش داخلی هواساز و خارجی کندانسور تشکیل شده است. برای نصب و اجرای آن متخصص مجرب با دانش فنی نیاز است.

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت

عملکرد داکت اسپلیت مشابه اسپلیت معمولی دیواری است نحوه عملکرد داکت اسپلیت برای تولید سرما به صورت سیکل تراکمی تبریدی است کندانسور و هواساز را یک لوله مسی به هم متصل کرده است که مایع مبرد(گاز مورد استفاده در داکت اسپلیت است که یک سیال فعال است) از یونیت خارجی بوسیله همین لوله وارد یونیت داخلی می شود و وارد کویل سرمایش می شود هوای ورودی از کویل سرمایش عبور می کند و این باعث خنک شدن هوا می شود و از طریق کانال های وارد فضای اتاق می شود. اما عملکرد گرمایشی داکت اسپلیت متفاوت و به دو گونه است.

90 درصد داکت اسپلیت ها از کویل آب گرم برای تامین گرما استفاده می کنند اب گرم توسط موتورخانه یا پکیج  تامین می شود و با ورود آب گرم به کویل هوا گرم می شود. این روش کاهش قابل توجهی در مصرف برق دارد. روش دیگر معکوس کردن سیکل برودتی با استفاده از هیت پمپ ها است به این صورت که جریان بخار داغ خروجی را وارد اواپراتور می کنند و این امر باعث افزایش دمای هوایی که از روی کویل عبور می کند می شود. البته استفاده از این روش باعث مصرف برق بالا و همچنین در زمستان یخزدگی کندانسور را به همراه دارد. داکت اسپلیت برای انتقال هوا از کانال های تهویه استفاده می کند که همین امر از موارد برتری و تفاوت داکت اسپلیت با اسپلیت های معمولی دیواری است.

 

 

انواع داکت اسپلیت

دو نوع داکت اسپلیت معمولی با گرید انرژی B و اینورتور با گرید انرژی A  موجود است. 

 در نوع معمولی کمپرسور موجود هنگامی که دمای محیط به دمای مشخص شده می رسد خاموش می شود و مجددا با تغییر دمای محیط از نقطه Set Point مجددا روشن می شود و این عمل باعث مصرف زیاد برق و انرژی می شود. در داکت های اسپلیت اینورتور از کمپرسورهایی با قابلیت دور متغیر استفاده می شود به این صورت که با کاهش و افزایش دمای محیط دور کمپرسور متغیر می شود.

 

 

مزایای  و معایب استفاده از داکت اسپلیت

استفاده از یک سیستم تهویه مطبوع مناسب همیشه به دقدقه ای برای انسان بدل شده است از این رو برای این امر بهتر است به مزایا و معایب داکت اسپلیت اشاره کرده تا سیستم HVAC مناسب تری را انتخاب کنیم.

مزیت های استفاده از داکت اسپلیت

کاربرد سرمایش و گرمایش

مصرف انرژی کمتر

لوله کشی کمتر

نصب و عیب یابی سریع تر

کیفیت هوای مطلوب تر

نصب و راه اندازی راحت تر

مصرف انرژی کمتر

تفکیک نمودن جهت هزینه شارژ

معایب استفاده از داکت اسپلیت

صدای داکت اسپلیت

عدم امکان کنترل دما در یک محیط خاص

فضای زیاد برای نصب یونین خارجی در ساختمان های بزرگ

فضاهای مورد استفاده از داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانالی اکثرا در محیط های بزرگ، فروشگاه ها، ادارات، سازمان ها استفاده می شوند. البته از داکت اسپلیت های کوچکتر در خانه ها، آپارتمان ها و ویلا ها و مکان های کوچک تر نیز به عنوان یک سیستم لوکس استفاده می شود. 

 

 

نکات قابل توجه در هنگام خرید داکت اسپلیت

ظرفیت دستگاه

ظرفیت دستگاه بر اساس واحد تن Btu/hr اندازه گیری می شود. که در واقع همان میزان سرما و گرمایی است که یک دستگاه تولید می کند و برحسب متراژ محیط مد نظر ظرفیت دستگاه باید متناسب انتخاب شود.  به ازای متراژ هر 35 تا 40 متر یک تن تبرید در نظر گرفته می شود و هر  Btu/hr 12000معادل یک تن تبرید است. برای مثال برای یک واحد تا 100متر دستگاهی با ظرفیت حدودی 30000 مورد نیاز است

میزان برق مصرفی

میزان آمپر برق مصرفی دستگاه و امپر مصرفی کنتور برق همخوانی داشته باشند

راندمان

راندمان بالاتر مصرف انرژی کمتر

ابعاد

از نظر مکانی که دستگاه نصب می شود ابعاد اهمیت دارد

نوع عملکرد

اینکه دستگاه فقط سرمایشی یا فقط گرمایشی است یا دو منظوره و یا سرمایشی با کویل اب گرم است اهمیت دارد.

 

 

همانطور که می دانید داکت اسپلیت دستگاهی است که از لحاظ قیمتی از اسپلیت معمولی گرانتر ولی از دستگاه مینی چیلر ها و VRF ها ارزان تر است و به همین جهت برای خرید بهترین دستگاه لازم است به همه نکات توجه شود و با متخصصین این امر مشورت شود.